Oyunun Patronu Olmak 101

Oyunun Patronu Olmak 101

Oyun Geliştirmek ve bunu tek başına yapmak gerçekten çok zor bir iş ve şu sıralar belirli bir yatırım olmadan kar eden başarılı bir oyun yapmak da loto kazanmak kadar zor. Fakat kartlarınızı doğru oynarsanız başarı şansınız oldukça artar. Her şeyden önce bu işten yaşamak istiyorsanız, bu sektörün herhangi bir işten farklı olmadığını kabullenerek iş ahlakınızı tam olarak yansıtmanız gerekiyor. Her işte ya da Start-up’ta olduğu gibi oyunları geliştirmeye başlamadan önce fikir geliştirmeniz, planlama yapmanız, kendinizi eğitmeniz ve sınırlarınızı bilmeniz gerekiyor. Bu sektördeki verimliliğiniz ve kararlılığınız sizin kalitenizi belirler


Scope / Kapsam

Yapabilecekleriniz ve yetenekleriniz dahilindeki ufkunuz.

Oyun geliştiricilerinin en susmak bilmediği, lanetli ve herkesin en az bir kere içine düştüğü durum; “Abi oyunun scope’u uçtu, bitiremedim.” Özellikle tek başınızaysanız, herkesten ve her şeyden önce sınırlarınızı ve yapabileceklerinizi bilin. Bir fikir tohumunu ekmeden önce kendinizi iyice tanıyın.
Oyun geliştirmedeki en büyük sorunlar insanların öngördüklerini ya da söylediklerini yapamamaları. Birçok insan bu yüzden ya sektöre ara veriyor ya da tamamen uzaklaşıyor. Evet hayalperest olmak ve her şeyi araştırıp öğrenmek iyidir fakat konu ekip işine ya da bu işten yaşamaya geldiğinde ise normalde en güçlü silahınız olan zaman sizin en büyük düşmanınızdır. Oyunu bitirmeniz gereken bir deadline var ve sayılı gün çabuk geçer. (Bkz. Rag’n Bones Man - Human)
Asla ama asla araştırmayı bırakmayın fakat bir ekipte görev almak istiyorsanız,egonuzu bir kenara koyarak başladığınız günün baz alın ve o an halihazırda yapabildiklerinizi sınırınız olarak belirleyin (-+%10). İşi yaptıkça araştırdığınız ve üstüne koyduğunuz her şey oyunun ve yaptığınız işin kalitesini arttıracaktır. Bu sektörde deadlinelar çok önemlidir ve küçük bir gecikme bile pahalıya mal olabilir.

Eğer tek başınıza iseniz de hedeflerinize karşı dürüst olun. Çünkü oyunu geliştirmeye harcadığınız fazladan her gün sizin cebinizden çıkan ekstra para demektir.

Whiteboard / Taslak

Oyunun krokisi. Faruk Eczanesi’ne giden en kaba taslak yol

Kullandığınız editörü açıp yeni bir proje oluşturdunuz, uçsuz bucaksız gri ufuk size boş boş bakmaya başladı ve aklınızda hiçbir şey yok ya da küçük bir fikir tohumunuz var.

Kendinizi zorlayıp fikirlerinizin kalitesini düşürmemek ya da daha projenin başında projeden sıkılmamak için sizi çok zorlamayacak, sevdiğiniz ya da merak ettiğiniz bir oyunu yanınızda not defteri ile oynamaya başlayın. Ne de olsa bir oyun geliştiricisinin içinde bir oyuncu, bir oyuncunun içinde de iflaha gelmez bir çocuk yatar. Oyunu oynarken içinizdeki çocuğu eğlendirin, oyunla oyun oynayın, oyun dahilinde yapabileceğiniz en absürt şeyleri yapmaya çalışın (Örn. Portal 2 - Bunny Hop) ya da absürt bir oyun oynayın. (Örn. Antichamber). Oyundan dersler çıkarın, ilham almaya çalışın. Aklınıza fikir geldikçe de yanınızdaki not defterine yazın. Ne kadar saçma ne kadar aptalca olduğunu düşünürseniz düşünün hepsininin o defterde yeri olmalı. İlk yazdığınızda kulağa saçma gelebilir ama ileride oyununuz geliştikçe altın değerinde bir mekaniğe ya da sürpriz sona evrilebilir.

Yeterince ilham aldığınızı düşündüğünüz zaman da deftere ya da beyaz tahtaya gömülün ve bu sefer de kendi oyununuzu zihninizde oynayarak yavaş yavaş kağıda dökün. İlk önce oyunun temasını, genresini, stilini ve amacını birbirine bağlayın ve sonra olası her mekaniği, her hikaye düğümünü, her karakteri genel oyun örgünüzü koruyarak dökmeye çalışın. Bu kroki oyunu geliştirirken ilham için tekrar tekrar başvuracağınız bir kaynak olacak.


Feasibility / Fizibilite;

Oyunun geçerliliğinin sorgulanması.

Sizi amacınıza ulaştırmak için gereken hedefleri koymanız için oyuna, kendinize ve oyunu yayınlayacağınız kitleye geçerlilik için sormanız gereken sorular var. Unutmayın, özgün bir oyunun dizaynı ve geliştirilmesi göründüğü kadar kolay değil. Her oyun yeni bir proje, her proje de hayatınızdan ayıracağınız bir zaman demek, bu yüzden de oyunları geliştirmeye başlamadan önce fizibilite çalışması yapıp oyununuzu sağlam temellere oturtmanız gerekli.
    • Oyun kime hitap ediyor? Yaş aralığı, demografik kitle, cinsiyet, ülke, ırk ,din, dil?
    • Oyunun amacı nedir? Eğitim, sosyal mesaj, eğlence, zaman öldürme?
    • Şu anki popüler kültürde oyunun yeri ne? Meta,Retro,Modern?
    • Oyunun yapımındaki amaç oranları? Para kazanma, Kişisel Gelişim, Eğitim, Tatmin?
    • Oyunu ne kadar sürede bitirebilirim?
    • Oyundaki assetleri ne kadar dışarıdan alırım? Para yeter mi?
    • Oyunu yaparken gelir kaynağım ne olacak?
    • Oyundan beklentim ne?
    • Kötü senaryolarda nasıl toplarım? Hastalık, sakatlık vs?
    • Kaç kişiye ihtiyacım var?
    • Alpha/Beta testleri olacak mı?
    • Nasıl Feedback alacağım?
    • Oyunun çıkacağı tarih uygun mu?
    • Oyunu kim neden oynasın?

Bunun gibi cevaplamanız gereken -en azından kafanızda- tonlarca soru var. Bu soruları dürüstçe cevapladığınız sürece amacınız ne olursa olsun sizi oyununuzdan amacınız doğrultusunda(para, tatmin, eğitim) maksimum verim almaya itecektir.


Kategorileme

Bu yolu hatırlıyor gibiyim. Doğru yolda olduğumuza emin misin?

Oyunu yaparken kullanacağınız her asseti, yer işaretini, makaleyi uygun bir dille adlandırın ve göz önünde olmasına dikkat edin. Her başlığın bir klasörü ve her alt başlığın da bir etiketi olsun. (Örn. Scriptler/Character_Movement.cs).İnternette uzun uzun aradığınız kıymetli assetleri projenizde tekrar kaybetmeyin. Oyun yaparken verimliliğiniz ne kadar artarsa o kadar kaliteli bir ürün ortaya koyarsınız.

Game Design Document

Oyunu sektördeki kişilere sunmak.

Artık sağlam temellere oturduğunu düşündüğünüz bir fikriniz var ve hayata geçirmek için de can atıyorsunuz. Krokinizi artık plana dönüştürmelisiniz. Taslağınızdan aldığınız, fizibilite ve kapsam süzgecinden geçirdiğiniz fikirlerinizi ayakları yere basarak, teknik açıdan son bir kez sunum yapacakmış gibi kağıda dökmeniz gerekli. Oyun geliştirme ne kadar ilhama bağlı olsa da, oyunu inşa etmeye başlamadan önce atmanız gereken bir adım. Özellikle de ekip çalışması, hibe, yatırım, devlet desteği gibi istekleriniz varsa.

Fakat her zaman unutmamanız gereken bir şey de oyun ilerledikçe hem sizi, hem kendini, hem de fikirleri geliştirecektir. Bu yüzden taslağınızdan asla ne kadar saçma olursa olsun fikirlerinizi esirgemeyin. Ne zaman geri döneceğinizi bilemezsiniz.
Yorumlar