Gerçeklik Bükme 102

Gerçeklik Bükme 102

VR ile ilgili en önemli gördüğüm ve her VR kullanıcısının en azından aşina olması gereken terimleri mümkün olduğunca Türkçeleştirerek derledim

  • Virtual Reality / Sanal Gerçeklik (VR) :

Duyuları simüle ederek gerçekten farklı ya da deneysel bir ortam yaratıp, o ortamda bulundurma hissi veren ve etkileşim olanağı sunan teknoloji

  • Augmented Reality / Artırılmış Gerçeklik (AR) :

Gerçek zamanlı kamera görüntüsü üzerine sensörlerle Computer Vision(CV) kullanılarak ortamın 3D olarak oluşuturulup çeşitli uygulamalarla gerçek dünya deneyimini arttırmaktır.

  • Mixed Reality / Karma Gerçeklik (MR) :

AR'dan farklı olarak gerçek zamanlı oluşturulan 3D ortamın içerikle etkileşime geçmesi

  • Head Mounted Display / Sanal Gerçeklik Gözlüğü (HMD) :  
    2 farklı ekran ya da tek ekran üzerinden çift yansıtarak iki özel lens üzerinden görüntü alınan ve kafa üzerinde kullanılan aparatlar.
  • Immersion :
    VR’ın duyuları stimüle ederek oradaymış hissi vermesi
  • Telepresence :
    Bulundurma hissi ve ortamla etkileşim
  • Field of View (FOV) :
    Kullanıcının görüş açısı/göz alanı
  • Haptics :
    Anatomik hareketlerin simüle edilmesi
  • Eye Tracking :
    Göz hareketlerini algılama
  • Lighthouse Tracking :
    Kızılötesi alan taramayla belirli bir alan içinde hareket algılama
  • Position Tracking :
    Pozisyon algılama
  • Focal Length :
    Göz ve Ekran arasındaki mesafe
  • Interpupillary Distance (IPD) :
    İki göz bebeği arasındaki mesafe
  • Latency :
    Görüntüde Gecikme ya da algılamada gecikme
  • Computer Vision (CV) :
    Çeşitli sensörlerle gerçek zamanlı olarak kamera görüntüsünden oluşturulmuş 3D ortam
  • Foveated rendering :
    Göz takibine bağlı olarak gözün odaklandığı yer ve etrafının radyal olarak farklı çözünürlüklerde olması
  • Screen Door Effect :
    Pixel aralığının fazla olmasıyla oluşan seramik arasındaki derzlere benzer görüntü
  • Refresh Rate :
    Görüntü Yenileme hızı ve saniyedeki kare sayısı
  • Motion Sickness / VR sickness :
    VR içerisinde duyuların yeterince stimüle edilmeden simüle edilmesiyle oluşan Beyin Koordinasyon ve Denge bozukluğu
  • Judder :
    Görüntülerde kayma ya da sallantı olması
  • Spatial Desync :
    Hareket yaparken VR’daki avatarınızın hareketi bir engel dolayısıyla kesmesi ya da tersi durumu. (Örnek; Kalkanlı bir adama kılıçla vurduğunuzda VR kılıcın kalkanda takılması fakat kol hareketinin devam etmesi)
  • Omnidirectional Treadmill :
    Her yöne hareket edilmesini sağlayan platform (Bkz. Virtuix Omni, Cyberith)
  • 3 Degrees of Freedom (3DoF) :
    Bir odada çakılı kalıp,hareket etmeye çalıştığınızda her şeyin sizinle birlikte hareket ettiğini ve sadece kafa hareketleri yapabildiğiniz bir ortam
  • 6 Degrees of Freedom (6DoF) :
    Hareketlerinizin VR’a birebir yansıması
  • GodRay:
    Işıkların hüzme şeklinde yansıması
Yorumlar