9 Adımda Bağımsız Oyununu Pazarla!

9 Adımda Bağımsız Oyununu Pazarla!

Bir oyun geliştiricinin açısından, pazarlama planı oluşturmak oldukça zor bir süreçmiş gibi görünebilir. Ancak pazarlama planınız oyunculara oyununuzu nasıl ulaştırabileceğinizi netleştirir. Bir pazarlma planı farklı kısımlara bölünebilir. Stratejik bir plan ya da bir şirketin iş planı, şirketin stratejik hedeflerini tanımlar. Pazarlama planı ise, bu önemli stratejik hedeflere odaklanarak, bu hedeflere ulaşılmasını sağlar.


Asla kullanmayacağınız, onlarca sayfa dolusu bir pazarlama planına ihtiyacınız yok. Bir sayfa ya da masaüstü arkaplanı üzerine hedefler, eylemler ve notlar gibi kısımlara ayırarak pazarlama planınızın taslağını oluşturabilir, ardından iyileştirebilirsiniz.

Bir Pazarlama Planının İçeriği

Bir pazarlama planı aşağıdaki kısımlardan oluşur:

  • Hedefler

  • Dağıtım

  • Ürün

  • Reklam

  • Website

  • Demo

  • Ölçüm

  • Koruma

  • İyileştirme

1. Hedefler - Ne Amaçladığını Bildiğinden Emin Olmalısın.

Hedefler ne amaçladığını belirler. Bağımsız bir pazarlama planı oluşturmaya, oyunun kazanmasını hedeflediğin geliri seçerek başlayabilirsin. Ardından, satışlar, indirmeler, dönüşüm oranı ve ürününüzün fiyatı gibi hedefleri belirlemelisiniz. Örneğin oyununuzun gelir hedefinin $50.000 olduğunu varsayalım. Oyununuzun fiyatlandırılması birkaç değişken baz alınarak belirlenebilir. Diğer geliştiricilerin fiyatlandırmasını baz alarak, $19.95 olarak belirleyebilirsiniz. Ya da oyununuzu $9.95’e, gibi diğer oyunlara kıyasla çok daha ucuz bir fiyata satabilirsiniz. Bazı oyuncular ise $29.95’e oyun almaya alışkındır. Oyununuza, şirketinizin geçmişine ve hedef marketinize göre, oyununuzun fiyatlandırması değişkenlik gösterebilir. Ücretlendirmeyi sonradan da değiştirebileceğinizi aklınızda bulundurmalısınız. Başlangıçta $9.95’e satıp, ardından bu fiyatın çok düşük olduğunu düşünüp, fiyatı $15.95’e yükseltip, buna rağmen aynı sayıda kopya satabilirsiniz. Ancak şimdilik, oyununuzu $19.95’e satmaya karar verdiğinizi varsayalım.  


Oyununuzu yayınladığınız platformun satış başına %10 kar payı aldığını varsayalım. Sattığınız kopya başına net kar $18’e düştü. Yüz oyuncudan sadece birinin oyununuzu satın aldığını varsayarsak, dönüşüm oranınız %1 olur. Bazı çok iyi hedeflendirilmiş oyunlar %2, %3 ya da hatta %5 gibi çok daha yüksek dönüşüm oranların sahip olabilirler. Ancak benzerleri çok sık karşımıza çıkan ya da oldukça rekabetçi bir marketi olan oyunların dönüşüm oranları ise, %0.1-%0.5 arası olabilir.

Hedefinizin, hedef bir zaman aralığı da içermesi gerekir. Hedefiniz için bir tarih belirleyin. Ardından hedefinizi yıl, çeyrek, ay hedefleri gibi daha küçük parçalara ayırabilirsiniz. 


2. Dağıtım - Oyunun İçin Doğru Dağıtım Kanallarını Seçmelisin.

Oyunununu dağıtmanın birkaç yolu vr. Bağımsız ve casual (basit eğlence) türündeki oyunlar genellikle aşağıdaki dağıtım kanallarını kullanır:

  • Oyunun website’si üzerinden doğrudan satış

  • Perakande mağazalar

  • Dijital dağıtım platformları

  • Yayıncı kanalları

Şirketinizin stratejisine göre, pazarlama planınız birden fazla dağıtım metodunu kullanabilir. Kendi siteniz üzerinden oyununuzu doğrudan satmak için, bir website kurup website’nizi optimize etmek yeterli olacaktır. Oyununuz için uygun olan dijital dağıtım platformuna karar vermek için, platformda satılan oyunların türlerine ve bu türler içerisinde popüler olan oyunlara göz atmanız yeterli olacaktır. An itibari ile bağımsız geliştiricilerin oyunlarını dağıtma amacı ile kullandıkları popüler platformlar arasında: Steam, Itch.io, Game Jolt gibi platformlar mevcut. Her birinin kendine ait farklı koşulları mevcut. Bağımsız geliştiriciler genellikle oyunlarını kendi website’lerinden doğrudan ya da bu popüler dijital dağıtım platformları üzerinden satmayı seçerler. Perakande mağazalar ile doğrudan iletişime geçmek teoride mümkün olsa da, imkansıza yakın. Şirketinizin ve oyununuzun website’sini dağıtımcıların size kolaylıkla ulaşabileceği şekilde tasarlayım. Dağıtımcılara direkt olarak ulaşmayı da denemekten çekinmeyin. Aynı zamanda bazı yayıncıların belirli perakande mağazaları ve platformlar ile anlaşmaları olabiliyor.

Perakande mağazaları ve dijital dağıtım platformları yanı sıra, yayıncılarla anlaşma seçeneğiniz de mevcut. Yayıncıların her birinin sunduğu hizmetler/avantajlar ve yerine getirmenizi talep ettiği koşullar, yayıncıya göre değişkenlik gösterebilir. Bu nedenle, bir yayıncı ile yapacağınız anlaşma, pazarlama planınızı tamamen değiştirebilir. Bir yayıncı ile anlaşma imzaladığınız takdirde, yayıncının sunduğu şartlar arasında oyununuzu kendi website’niz üzerinden doğrudan satmanızı engelleyecek maddeler bulunabilir. Pazarlama planınız bu dağıtım kanallarının hangilerini kullanmanız, hangilerini atlamanız gerektiğini gösterecektir.

3. Ürün - Satacak Birşeyin Olsun!

Oyuncuların almak isteyeceği, yüksek kalite bir ürün sunmalısın. Dönüşüm oranınızın çok düşük olması, ürününüzün yeterli kalitede olmadığını gösterir. Oyununuz hakkındaki tek sorun “çok bağımlılık yapıcı” olması olana kadar, oyunculardan ve diğer geliştiricilerden ürününüz hakkında geri bildirim toplayın ve bu geri bildirimler ışığında ürününüzü cilalayın. Oyununuz hakkında geri bildirim almanın, oyun geliştirmede ne kadar önemli bir süreç olduğunu önceki yazılarımızdan birinde vurgulamıştık. Ancak düşük dönüşüm oranı kendi başına ürünün kesinlikle kötü ve yetersiz olduğunu göstermez. Ürününüz hakkında geri bildirim toplarken, ürününüzün iyi olduğunu ancak website’nizin, ya da demo’nuzun pek de iyi olmadığına dair yorumlar alırsanız, ürünü cilalama adımını atlayıp, pazarlama planınızdaki bir sonraki adıma geçebilirsiniz.


Ürününüzün vadettiklerinin dağıtım stratejinizle uyumlu olduğundan emin olun. Örneğin eğer amacınız oyununuzu Itch.io üzerinden yayınlamak ise, bu platform üzerindeki oyuncuların karakteristiğini ve popüler oyunların ortak özelliklerini doğru analiz edip, ürününüz ile uyumlu olduğunu kesinleştirin. Basit eğlence oynamayı tercih eden oyunculara, yetenek ve sabır test eden hardcore oyunlar satmaya çalışmayın.

4. Tanıtım - İnsanlara Oyununuzu Duyurun

Pazarlama planındaki bir sonraki adım, insanları ürününüz hakkında hangi yol veya yollar ile bilgilendireceğinize karar vermek ile alakalı. İnsanların oyununuzun farkına varmasını sağlamalısınız ve website’nize yönlendirerek daha fazla bilgi edinmelerini, ya da çeşitli kaynaklar üzerinden oyununuzu denemelerini sağlamalısınız. Bu farkındalığı hangi yollar ile yapabileceğiniz, şirketinizin hedef kitlesine göre değişkenlik gösterebilir. Farklı tür oyunlar oyuncular ve ihtiyaçlar mevcuttur. Günlük (casual) oyuncular ve sıkı (hardcore) oyuncuların oynayış alışkanlıkları tamamen farklıdır. 6 yaşındaki bir çocuk, 15-30 yaşları arasında bir kişiye kıyasla farklı oyunlara ilgi duyar. Erkeklerin ve kadınların oyunlardan farklı beklentileri ve gereksinimleri bulunur. Japonya’da farklı, Almanya’da farklı tür oyunlar ilgi görür. Hedef kitlenizi belirlemek ve belirlediğiniz hedef kitleye oyunu nasıl tanıtacağınıza karar vermek siz göreviniz.


Tüketici pazarından hedef kitlenizi ayıklamanın birkaç yolu mevcut. Beş yaygın hedef kitle belirleme değişken tipleri:

  • Coğrafik 

    • Kıta, 

    • Ülke,

    • Şehir.

  • Demografik 

    • Yaş,

    • Cinsiyet, 

    • Eğitim,

    • Din, 

    • Meslek, 

    • Gelir, 

    • Ailedeki kişi sayısı.

  • Psikografik

    •  Sosyal sınıf, 

    • Yaşam stili, 

    • Kişilik özellikleri.

  • Davranışsal 

    • Günlük kullanıcılardan sıkı kullanıcılara,

    • Şirkete karşı duyulan sadakat,

    • Ürüne karşı takınılan tavır,

    • Tür,

    • Tüketicinin diğer beğendiği oyunlar.

  • Teknik

    • İnternet hızı,

    • Donanım.

Hedef kitlenizi belirledikten sonra, sıra pazarlama iletişiminizi konumlandırmakta. Ürününüzün vadettiklerini doğru sunarak, ürününüzü ayırt edici kılma işlemine konumlandırma denir. Genç strateji oyunu severler için ucuz bir oyun ile, dindar oyuncular için şiddet içermeyen yüksek kalite oyunların konumlandırılması tamamen farklıdır.

Ardından, hedef kitlenize ürününüzü hangi farklı yollar ile tanıtmanız gerektiğine karar vermelisiniz:

  • Website incelemeleri,

  • Haber website’leri,

  • Dergi incelemeleri,

  • Bloglar,

  • Konferanslar,

  • Forumlar,

  • Ödül adaylıkları,

  • Yarışmalar,

  • Banner, video ve farklı çeşitli reklamlar vb.

Yaratıcılığınızı konuşturup arabanızın arka camına oyununuzun sticker’ını da yapıştırabilirsiniz, tamamen size kalmış.


Dağıtım kanalı seçeneklerinize bağlı olarak, oyunun tanıtımı tamamen yayıncınız ya da benzer diğer iş ortaklarınız tarafından yönetilebilir. Bir yayıncı anlaşması imzaladığınızda, genellikle oyunun tanıtımını yayıncı taraf üstlenir.


5. Website - Oyununuzun Demo’sunu Oynattırın!

Website’nizin asıl amacı, insanlara oyununuzun demo’sunu indirtip, oynatmak. Pazarlama planınız website’nizin pazarlama kapasitesini güçlendirecek adımlar içermelidir. Eğer website’nizin ziyaretçileri oyunu indirmeden ya da satın almadan terk ediyor ise, website’nizi cilalamanız gerekir. Website’nizin bir diğer amacı ise, oyununuzu satmaktır. Kullanıcının en fazla 1-2 mouse tıkı ile oyununuzu satın alabilmesini mümkün kılın.


Günümüzde Itch.io gibi ücretsiz şekilde oyununuza kişiselleştirilmiş bir web sayfası oluşturabilmenize olanak sağlayan servisler mevcut olduğu için, kendi website’nizi sıfırdan tasarlamak/tasarlatmak pek de gerekli olmayabilir. En azından, önce bu tür servislere göz atmanızda fayda var.

6. Demo - Oyununuzun Satın Alınmasını Sağlayın.

Oyununuzun demo’sunun sadece tek bir amacı var: oyunun satın alınmasını sağlamak. Amacını yerine getiren, iyi hazırlanmış bir demo sürümü hazırlamak oldukça önemlidir. Eğer dönüşüm oranı düşük ise, demo’nuzda belirli değişiklikler yapmanız gerekir. Bu problemler üzerine odaklanın:

  •  Demo özellik kısıtlamaları: demo’nuz tam sürüme kıyasla kısıtlanmış özelliklere mi sahip? Oyuncuya, oyunu satın aldığında ne ile karşılaşacağını net bir şekilde belirttiğine emin misin? Demo’nun hem başına, hem de sonunda bilgilendirme ekranları ekleyin. Bu ekranlar aracılığı ile kısıtlamaları ve tam sürümün ayrıcalıklarını oyuncuya anlatın.

  • Demo zaman kısıtlamaları: özellik kısıtlamaları ile birlikte zaman kısıtlamaları kullanmak işinize yarayabilir.

  • Oyuncuyu, oyunu satın almaya yönlendirin: oyuncunun oyununuzu satın alması, ya da oyununuzu satın alacağı sayfaya yönlendirilmesi kolay (1-2 mouse tıkı uzakta) mı? Değil ise demo’yu, bu süreci kolaylaştıracak şekilde düzenleyin.


7. Ölçüm - Ne Olup Bittiğinin Farkında Olun

Doğru doğrultuda ilerlediğinizden emin olmanızın tek yolu, sürekli olarak doğrultunuzu kontrool etmekten geçer. Oyununuzun fiyatını, reklamlarını ya da demo’sunu değiştirmek gibi değişikliklerin etkisini ölçtüğünüzden emin olun. $20 ve $30 olacak şekilde oyununuzu iki farklı şekilde fiyatlandırı hangisinin yararınıza olduğunu gözlemleyin. Farklı demo kısıtlamaları ile oyununuzu daha çok mu satıyorsunuz? Deneyin. Oyununuzdaki tutorial (eğitim) kısmını daha iyi ve anlaşılır hale getirdiğinizde, satışlarınız artıyor mu? Demo’nun başındaki ve sonundaki bilgilendirici ekranlar işe yarıyor mu?


Gittiğiniz yönün doğruluğundan emin olun.


8. Koruma - Oyuncuların Mutlu Olduğundan Emin Olun

Pazarlama planınız koruma süreci içerir: müşterilerinizle ürününüzü sattığınızda kurduğunuz ilişkiyi, bir sonraki ürünlerinizi de satın alacakları şekilde nasıl koruyacaksınız? Sık sorulan sorular, destek birimleri, destek veritabanları, otomatik mail’ler gibi araçlar kullanarak, müşterilerinizin yaşayacağı olası problemlerde bu yollar ile destek almalarını sağlayabilirsiniz. Pazarlama planınız, müşterilerinizle olan ilişkinizi hangi yollar aracılığıyla korumanız gerektiğini gösterecektir. Destek forumları mı kullanacaksınız, yoksa dışarıdan müşteri temsilcisi mi kiralayacaksınız? Müşteri ilişkisi yönetimi araçları (CRM) kullanacak mısınız? Satın alan müşteriler için online chat desteği sunacak mısınız? Pazarlama planınız müşteri ilişkinizi nasıl korumanız gerektiğini belirleyecektir. Yayıncınız, ya da dijital dağıtım platformunuz genellikle bu görevleri yerine başarıyla getirir. Aksi takdirde, ya da ek olarak, saydığımız diğer yolları da kullanabilirsiniz.

9. İyileştirme

Pazarlama planınızın son adımı ise, planınızı iyileştirmek. İlk adıma dönüp, hedeflerinizi ayarlayın. Eğer dönüşüm oranınız %0.5 ve altına iniyorsa, satış hedefinizi ikiyle çarpabilirsiniz. Satış hedefinizi yükselttiğiniz için, demo, ürün ya da website’yi iyileştirmek yerine, ürününüzün tanıtımına odaklanmayı seçmelisiniz. Ya da, dönüşüm oranınızı iyileştirmeyi seçtiğinizi varsayarsak, ürününüzün tanıtımına odaklanmak yerine, ürün kalitesi, demo’su ve website’si gibi etkenler üzerine odaklanıp, gerekli iyileştirmeleri yapmalısınız.


Kaynak

Yorumlar