Bir Publisher Aracılığı İle Oyun Yayınlamak

Bir Publisher Aracılığı İle Oyun Yayınlamak

Aklınıza gelen özgün ve çok tutacağını düşündüğünüz oyun fikrini hayata geçirmeye karar verdiniz. Bu süreç, oyununuzu yayınlanabilecek bir seviyeye gelene kadar üzerinde uzun saatler çalışıp, ardından dilediğiniz platformlar üzerinde yayınlamaktan ibaretmiş gibi gözükebilir. Ancak oyununuzu geliştirip yayınladıktan sonra ya da oyun geliştirme süreci sırasında, hedeflediğiniz kitleye ulaşabilecek misiniz? Bütçeniz oyununuzu pazarlamak için yeterli mi? İşte tam da bu noktada, size yardımcı olabilecek şirketler mevcut.

Publisher (Yayıncı) Nedir?

Bir publisher (yayıncı), herhangi bir oyunun direkt olarak yayınlanma sürecini planlayıp, yöneten bir şirkettir. Yayıncıların sundukları en önemli servis, oyununuzu gerek dijital olarak, gerek fiziksel olarak diskli ve kutulu şekilde, olabildiği kadar en geniş oyuncu kitlesine ulaştırmalarıdır. Bu servise oyununuzun fiziksel kopyasının kutu tasarımı ve oyun ile birlikte gelecek materyallerin de tasarımını ve tedariğini sağlamak da dahildir. Genellikle yayıncılar aynı zamanda oyunun geliştirme sürecini finanse eder ve geliştiricilere maaş bağlarlar. 

Yayıncılar yayınlamayı seçtiği oyunlar hakkında oldukça seçicidir. Oyuncu kitlesinin ne satın alacağını ve istediğini bilirler. Deneysel ve eşi benzeri pek görülmemiş oyunları yayınlamazlar. Bir yayıncı için oyununuzun ne kadar özgün ve benzersiz olması önemli değildir. Önemli olan nokta, yayıncının oyununuzu satabileceğinden emin olmasıdır. Geliştiriciler, yayıncıların satabileceği oyunlar geliştirmekle yükümlüdür ancak, tabi ki farklı geliştirici türlerinden bahsetmezsek olmaz:

  • First-party developers (Birinci parti geliştiriciler): Kendi oyun konsollarını (PlayStation, Xbox vb.) üretip, ürettikleri konsollar için çeşitli oyunlar geliştirirler. (Sony, Nintendo, Microsoft vb.)

  • Second-party developers (İkinci parti geliştiriciler): Belirli platform/platformlar üzerinde belirli ikinci parti oyunlar geliştirmek için kontrat imzalayıp, sadece belirlenen platform/platformlar üzerinde yayınlanacak şekilde oyun/oyunlar geliştirirler. Örneğin Insomniac Games, Sony’nin PS konsolu üzerinde yayınlanacak şekilde çeşitli oyunlar geliştiren bir ikinci parti geliştirici stüdyosudur.

  • Third-party developers (Üçüncü parti geliştiriciler): Bir yayıncı ile çalışmayı hedefleyen, ancak çalışması şart olmayan geliştiricilerdir.

  • Independent/Indie developers (Bağımsız geliştiriciler): Herhangi bir yayıncı ile işbirliği düşünmeyen, kendi oyunlarını kendileri yayınlayan geliştiricilerdir.


Bir Yayıncı İle Çalışmanın Artıları

Daha Etkili Planlama

Planlamanın oyun geliştirirken ne kadar önemli olduğunu bir önceki yazılarımızdan birinde incelemiştik. Oyununuzun sağlıklı bir geliştirme süreci geçirmesi için doğru bir planlama sürecinden geçmesi çok önemli. Yayıncıların sağladığı profesyonel ekiplerin desteği sayesinde oyununuzun geliştirme sürecini en optimal biçimde kolaylıkla planlayabilirsiniz.

Danışmanlık

Yayıncıların sağladığı, oyun geliştirme alanında uzman çeşitli kişiler tarafından, oyun geliştirme sürecinizde dilediğiniz konular hakkında danışmanlık desteği alabilirsiniz. Bu sayede karşılaşmış olduğunuz problemleri, oyun geliştirme sürecini yavaşlatmayacak şekilde, hızla çözebilirsiniz.

Dağıtım

Yayıncılar, oyununuzun gerek dijital, gerek fiziksel olarak dağıtımını üstlenirler. Dağıtım süreci:

  • Hedef platformların gereksinimlerini/şartlarını araştırıp, yerine getirmek, 

  • Başvuru sürecini tamamlamak,

  • Fiziksel kopyaların kutularını tasarlamak, sağlamak,

  • Çeşitli oyun mağazaları ile anlaşıp fiziksel kopya dağıtımı,

Gibi çeşitli aşamalardan oluşur.

Pazarlama

Yayıncılar:

  • Anlaşmalı oldukları dağıtım platformlarında oyununuzu öne çıkarmak,

  • İçerik üreticilerinin oyununuzu incelemesini sağlamak,

  • Çeşitli promosyon materyalleri hazırlamak,

Gibi birçok reklam kampanyası yönetirler. Oyununuzu geliştirirken bir yandan nasıl pazarlamanız gerektiğini düşünmenize ya da bütçe ayırmanıza gerek kalmaz.

Finansal Destek

Oyununuzu bir yayıncı işbirliği altında geliştirdiğinizde, hem takım arkadaşlarınızın maaşını, hem de oyununuzun geliştirme sürecinde karşılaşabileceğiniz çeşitli masrafları yayıncınız karşılar. Bu sayede oyununuzun geliştirme sürecinde sıklıkla karşılaşacağınız finansal kaygıdan dolayı stresten kurtulmuş olursunuz, oyun geliştirme süreciniz daha kolay ve stressiz ilerler.

Bir Yayıncı İle Çalışmanın Eksileri

Yavaş Kabul Süreci

Yayıncılar çok talep gören oluşumlar olduğu için, günlük olarak yüzlerce, hatta daha fazla oyun projelerini inceleyip, değerlendirmeleri gerekiyor. Dolayısıyla bir yayıncının yollamış olduğunuz oyunu inceleyip değerlendirmesi haftalar, hatta aylar alabiliyor.

Yaratıcı Süreçte Kontrol Kaybı

Yayıncılar yayınlayacağı oyunların yaratıcı sürecinde geliştiricilerin verebileceği kararlar üzerinde tam kontrol sahibidir. Yani oyununuza ekleyeceğiniz, çıkaracağınız ya da değiştireceğiniz herhangi bir unsuru, yayıncınızın onayını almadan değiştiremezsiniz. Vereceğiniz kararlar yayıncının hedeflediği kitleyi ve yayıncıyı memnun edecek doğrultuda olmalıdır. Bu nedenle oyununuzu tam olarak da istediğiniz şekilde geliştiremeyebilirsiniz. Bir yayıncı ile anlaşmadan önce, bunu göz önünde bulundurmalısınız.

Kar Yüzdesi

Bir yayıncı, her ne kadar oyun geliştirme sürecinizi çeşitli yollardan finanse ediyor olsa da, oyununuzun satışlarının brüt gelirinden belli bir yüzde talep eder. Dolayısıyla stüdyonuz satışlardan daha az gelir elde eder.


Bir Yayıncı İle Anlaşmalı Mıyım? 

Oyununuzu bağımsız olarak yayınlamak ile, bir yayıncı işbirliği ile yayınlamanız arasında yapacağınız tercih, size kalmış. İki opsiyonun da listelemiş olduğumuz güçlü, zayıf tarafları ve artıları eksileri mevcut. Kendinize birkaç soru sorarak karar verme sürecinizi kolaylaştırabilirsiniz:

  • Oyununuzu geliştirmek için gerekli olan ekip arkadaşlarını/rolleri finanse edebilecek misiniz?

  • Nakit akışınız yeterli ve stabil mi?

  • Yayınlama sürecini geliştirme sürecini etkilemeyecek şekilde yürütebilecek misiniz?

  • Daha önce oyun yayınlama deneyiminiz var mı?

  • Oyununuzu pazarlayabilecek misiniz? Bunun için yeterli kaynaklara sahip misiniz?

Bu sorulara cevap verdikten sonra, kararınız bir yayıncı ile birlikte çalışmaktan yana ise, dikkat etmeniz gereken bazı noktalar mevcut:

  • Yayıncı seçimi kararınızı hızlı ve ani şekilde yapmamalısınız. Teklifler biriktiğinde, değerlendirme sürecinin ardından, aralarında takımınızın en çok işine yarayacak yayıncı teklifini seçmelisiniz.

  • Yayıncının yayınlamış olduğu farklı oyunlar olduğuna emin olmalısınız ve yayınlamış olduğu oyunları incelemelisiniz. Bir yayıncının henüz herhangi bir oyun yayınlamamış olması iyi bir işaret değil. 

  • Yayıncının oyununu yayınlamış olduğu geliştiricilerin, yayınlama sürecinden sonra stüdyolarının hangi durumda olduğuna göz atın. Bu sayede yayıncının oyun yayınlamakta ne kadar iyi bir iş çıkarabildiğini ve yürüttüğü reklam/pazarlama kampanyalarının ne kadar başarılı olduğu hakkında daha detaylı ve net bir bilgi edinmiş olursunuz.

  

Yorumlar