Oyununu Planla! Bir Oyun Nasıl ve Neden Planlanır?

Oyununu Planla! Bir Oyun Nasıl ve Neden Planlanır?

Aklınıza harika olduğunu düşündüğünüz bir oyun fikri geldi. Bu oyun fikri üstüne çalışmak için can atıyorsunuz ve bodoslama şekilde kullandığınız oyun motorunu açıp, projenizi oluşturup anında oyununuzu geliştirmeye başlıyorsunuz. Ancak bu başlamış olduğunuz oyun geliştirme sürecinin sağlıklı ilerlemesi ve sürecin sonucunda elinizde yayınlanabilir bir oyun olması, planlamadan pek mümkün değil. Bir oyun geliştirme sürecine başlamadan önce, bu süreci planlamanız ve projenizi birçok açıdan değerlendirmeniz gerekir. Geliştireceğiniz oyunu neden planlamanız gerektiğini, nasıl, hangi araçlar kullanarak planlayabileceğiniz gibi soruları, bu süreci daha detaylı inceleyerek cevaplandıralım.

Oyununuzu Neden Planlamalısınız?


Oyununuzu geliştirmeden önce planlamak her ne kadar başlangıçta uğraştırıcı ve gereksiz gelse de, oyununuzu geliştirmeyi başarı ile tamamlamanız için kesinlikle atlamamanız gereken bir süreç. Bu sadece oyun geliştirme sürecinde değil, ortaya gerek dijital, gerek fiziksel herhangi bir ürün koyan, herhangi bir oluşumun eksiksiz tamamlaması gerekir. Bu aşama, oyun geliştirme sürecinde de en az diğer alanlarda olduğu kadar önemlidir. Bu sürecin önemini pekiştirmek ve daha iyi anlamak için, planlama eksikliğinde gerçekleşebilmesi olası durumlardan bahsedelim.


Motivasyonunuzun Azalarak Bitmesi

Oyun geliştiricilerin sıklıkla karşılaştığı motivasyon kaybının ve eksikliğinin en büyük kaynağı planlama eksikliğidir. Planlamadığınız bir projeye başladığınızda, projenize karşı motive hissettiğiniz kısa bir periyodun ardından, bir sabah uyandığınızda projeyi bir daha açmamak üzere rafa kaldırmanız oldukça muhtemel. Oyunun üzerinde çalışıyorsunuz ancak, katettiğiniz ilerleme, somut bir şekilde önünüzde değil ve ne kadar çalışmanız gerektiğini de bilimyorsunuz. Planlama da burada devreye giriyor. Oyunun üzerinde çalıştığınız çeşitli kısımlarını ve çalışmanız gereken kısımların tüm listesini tutarak, bu problemin önüne geçebilirsiniz. Böylece üzerinde çalışmış olduğunuz, tamamlamış olduğunuz kısımlar ve geriye kalan kısımlar, size projede ne kadar yol katettiğinizi ve oyunu yayınlamaya ne kadar zaman ve iş kaldığını gösterir. Bu da sizi hem motive eder, hem de geliştirme sürecini kolaylaştırır.

Kaynak Yetmezliği

Aklınızda özgün ve “kesin tutacak” bir oyun fikri olabilir. Peki bu projeyi başından sonuna kadar geliştirip yayınlayabilmek için yeterli kaynaklara sahip misiniz? Projenizi başlamadan önce planlamak, bu soruya erkenden verebilecek bir cevabınız olmak, elinizdeki kaynakları asla bitmeyecek bir proje uğruna heba etmemenizi sağlar. Projenizi planlayarak, projenizin geliştirilmesi için gerekli olan:

  • Zaman,

  • İş gücü,

  • Para vb

Gibi elinizde olan kaynakların miktarını listeleyerek, geliştirmeyi planladığınız oyun projesinin geliştirme süreci için fazlasıyla yeterli olduklarından emin olmalısınız. Hayır, birkaç kişi ile birlikte bir açık-dünya MMORPG oyunu yapamazsınız ve planlama sürecinde bunun farkına varıp, projelerinizi kaynaklarınıza göre tasarlamak, izleyeceğiniz en sağlıklı yol olacaktır.


Bir Oyun Projesi Nasıl Planlanır?

Oyununuzu planlamaya karar verdiniz ve nereden başlayacağınızı bilmiyorsunuz. Kendinize projeniz ve ekibiniz hakkında sorular sorarak ve cevaplarını belgeleyerek, bu problemin önüne geçebilirsiniz. Bu sorulara birkaç örnek verelim.

  • “Oyunu geliştirmemiz tahmini olarak ne kadar sürecek?”

    • Prototip için gerekli olan süre,

    • Oynanılabilir demo için gerekli olan süre,

    • Oyununuzun yayınlanacak versiyonu için gerekli olan süre vb.

  • “Oyunun farklı kısımlarında görev alacak hangi rollere ihtiyacımız var?”

    • Oyun mekanikleri için  bir “Oynanış Programcısı”,

    • Animasyonlar için bir “Animatör”

    • Modeller için bir “3D Modeller/Generalist” vb.

  •  “Bu oyunu geliştirebilmek için ne kadar paraya ihtiyacım var? Elimde ne kadar var?”

    • Takım üyelerinin maaşları/ücretleri,

    • Kullanacağınız araçların lisanslarının ücreti,

    • Yayınlamayı düşündüğünüz platformun yayınlama ücreti,

    • Reklam/pazarlama bütçesi,

    • Ekipman ücreti ve ekipmanların herhangi birinin arızalanması sonucu geliştirme sürecinin hızını kesmeden devam edebilmesi için, yedek ekipman ücreti vb.

  •  “Oyunun hangi kısımları üzerinde çalışılması gerekiyor? Hangi kısımlarını tamamladık?”

    • Programlanması gereken oynanış mekanikleri,

    • Gerekli karakterler ve animasyonları,

    • Gerekli ses efektleri ve müzikler,

    • Çizilmesi gereken kullanıcı arayüzü elementleri, (paneller, butonlar vb.)

    • Programlanması gereken sistemler (kayıt sistemi, ayarlar vb.)

Bu soruları ne kadar detaylandırırsanız ve sıklaştırırsanız, geliştirme süreciniz o kadar stressiz ve rahat olur. Bu soruları cevaplayacağınız belge ise “GDD” (“Game Design Document ya da Oyun Tasarım Dokümanı”) belgeniz olacaktır. GDD ne bilmiyorsanız ve Türkçeleştirdiğimiz GDD taslağına ücretsiz şekilde ulaşmak için buraya tıklayabilirsiniz. GDD’nizin yanı sıra, çeşitli panolardan ve şemalardan da faydalanmanız bu planlama sürecini hayli kolaylaştıracaktır. 

Oyununuzu Planlarken Hangi Araçlardan Faydalanabilirsiniz?

Oyununuzu geliştirmeden önce başlayan planlama sürecinde, elinizde somut bir şekilde oyununuzun geliştirme sürecinizde başından sonuna kadar size ve takımınıza rehber olacak çeşitli materyaller oluşturulmalı. Bu materyaller:

  • Dokümanlar,

  • Panolar,

  • Şemalar vb.

Olarak örneklendirilebilir. Ancak bu materyalleri hem kolay bir şekilde oluşturup düzenlemek, hem de takımınız ile güncel olarak paylaşabilmeniz için, çeşitli araçlara ihtiyacınız olacak. Bu görevleri yerine getirebilmek için sık kullanılan birkaç ücretsiz araç listeledim.

Google Docs

GDD’niz dahil olacak şekilde oyun geliştirme sürecinde kullanacağınız çeşitli dokümanları Google Docs üzerinden oluşturabilir, düzenleyebilir ve görüntüleyebilirsiniz. Dilediğiniz anda oluşturacağınız dokümanı, dilediğiniz kişi veya kişilerle anında paylaşabilirsiniz, aynı anda düzenleyebilir ve görüntüleyebilirsiniz. Google Docs bunların yanı sıra birçok avantajı sayesinde, oyun geliştirmenin planlama alanında sıkça kullanılır.


Trello

Planlama sürecinizde ve oyun geliştirme sürecinde aktif şekilde çeşitli panoları sık sık kullanacaksınız. Bu panolardan birine örnek olarak yapılmış, şu an yapılanlar ve yapılacaklar panolarını verebiliriz. Bu pano türü sayesinde geliştirme süreciniz netleşir ve takım arkadaşlarınızın çalışma akışını daha iyi kontrol edip, daha net ve kolay şekilde gözlemleyebilirsiniz.  Bu panoları Trello aracılığı ile oluşturabilir ve takımınız ile paylaşabilirsiniz. 


yEd Graph Editor

Akış şemaları ve diyagramlar, özellikle programcıların kesinlikle kullanması gerektiği, üzerinde çalışacakları sistemler ve mekanikleri tasarlayıp planladıkları yapılardır. Veri yapısı planı yapmak önemlidir. Programcıların üzerinde çalışacakları görevleri baz alarak bir veri yapısı planı oluşturmaları gerekir. Bu işlemi bir şema yardımı ile gerçekleştirmeleri süreci oldukça kolaylaştırır. Dilerseniz taslaklar üzerinden, dilerseniz sıfırdan kendi oluşturacağınız şema üzerinden,hızlı bir şekilde dilediğiniz amaç için planlama sürecinizde işine yarayacak çeşitli şemaları “yEd Graph” üzerinden oluşturabilir ve paylaşabilirsiniz.

Yorumlar