Oyun Geliştirme Hataları: Geri Bildirim Eksikliği

Oyun Geliştirme Hataları: Geri Bildirim Eksikliği

Üstüne uzunca düşündükten sonra, ani bir karar ile oyun geliştirmek istediğinize karar verdiniz. Gereken araçları, teknolojileri en az başlangıç seviyede kullanacak kadar öğrendikten sonra, gerekli planlamaları yaptınız, projenin tüketeceği kaynakları (zaman, para, iş gücü, ekipman vb.), en kötü ihtimalleri düşünerek belirlediniz ve gerek ekibiniz ile, gerek tek başınıza, hayalini kurduğunuz proje üstünde çalışmaya başladınız. Bu geliştirme süreci  boyunca neden geri bildirim almanız gerektiğine değinelim.

Geri bildirim nedir?

Oyunlarda geri bildirim, bir oyuncunun oynadığı oyunu daha iyi bir noktaya taşıma amacı ile, kimi zaman herkese açık şekilde, kimi zaman da sadece geliştirici takım ile, oyunla olan deneyiminin göze çarpan gerek pozitif, gerek negatif kısımlarını paylaşmasıdır. Bunun önemi, bir geliştirici ne kadar denerse denesin, kendi geliştirdiği oyuna tarafsız bir oyuncu gözü ile bakmakta zorlanır. Bu nedenle farklı kişilerin görüşlerini toplayıp, değerlendirmek sizin için her zaman ufuk açıcı bir deneyim olacaktır ve projenizin geliştirilme sürecinde birçok noktada fayda sağlayacaktır. Geri bildirim, oyunun herhangi bir kısmı/noktası ile alakalı olabilir. Bunu bazı genel türlere ayıracak olursak:

  • Dengeleme/tasarım geri bildirimi,

    • “X karakter’in Y yeteneğinin hasarı çok yüksek!”

    • “Z karakterinin zırh değeri çok az!”

    • “A karakteri diğerlerinden çok hızlı!”

  • Hata geri bildirimi,

    • “X kılıcında Y tuşuna üst üste 6 kez basıldığında oyun çöküyor!”

    • “Oyunun Z kısmına gelindiğinde oyuncu karakter haritadan düşüyor!”

    • “Ana menüdeki “Ayarlar” kısmına erişilmiyor!!”

  • Sanat geri bildirimi,

    • “X karakterinin tasarımı ve animasyonları çok hantal duruyor!”

    • “Y haritasının renk uyumu ve atmosferi çok iyi! ”

    • “Menü müziğini keşke telefon melodim yapabilsem!!”

Gibi, türlere ayırabiliriz. Üstte verdiğim geri bildirim örneklerinin yapıcı ve geliştiricinin işine yarayacak türden olup olmadığını henüz bilmiyoruz. Peki, faydalı bir geri bildirim nasıl olmalıdır, gelen geri bildirimlerden ise hangileri dikkate alınıp değerlendirilmelidir?

Bir geri bildirim nasıl olmalıdır?


Oyununuzu deneyenlerin büyük çoğunluğu geri bildirim verecek, ve muhtemelen bu geri bildirimlerin çoğunluğu hatalı/eksik geri bildirimler olacak. Bunların içinden dikkate almanız gereken geri bildirimler, oyununuzun hoşuna giden/gitmeyen taraflarını:

  • Saygılı,

  • Anlaşılır,

  • Detaylı,

Bir üslup ile yazan oyuncuların geri bildirimleridir. Aynı zamanda, verilen yapıcı ve faydalı bir geri bildirim, hedef oyun ile ilgili:

  • “Hangi kısımları hoşuma gitti?”

  • “Hangi kısımlarda sorun yaşadım?”

  • “Sorun yaşadığım kısımları düzeltmek için, benim önerilerim neler?”

Sorularına cevap içermelidir. Bir geri bildirimin amacı her zaman, hedef oyunu daha iyi bir noktaya taşımak olmalıdır. Örnek üstünden ilerlemek gerekirse:

  • “Bu oyun çöp, X mekaniği berbat!”

Dikkate almanız gereken/faydalı bir geri bildirim kesinlikle değil. Her ne kadar “X” mekaniğinde bir sorun olduğunu dile getirse de, oyun deneyiminde bu mekaniğin hangi kısmında sorun yaşadığından bahsetmek yerine, belirsiz ve saygısız bir üslup ile, yarar elde edilemeyecek, yıkıcı bir geri bildirim vermeyi tercih etmiş. 

  • “Savuşturma animasyonu akıcı ve detaylı, ancak zamanlamasını ayarlamak çok zor, savuşturma anının birkaç kare öncesi daha ayırt edici olabilir.”

Dikkate almanız gereken, yapıcı bir geri bildirim örneği ise tam olarak bu. Sorun yaşadığı kısım ile ilgili bile beğendiği noktalara değinip, yaşadığı sorunu ve nedenini tespit edip, makul bir çözüm önerisi sunarak geri bildirimini noktalamış. Kullandığı dil ve değindiği noktalar itibarı ile, yapıcı ve geliştiriye fayda sağlayabilecek bir geri bildirim. Geliştiriciler, oyunun hangi aşamalarında, ne tür geri bildirimler alabilirler, ve bunu kendi avantajları için, projelerini daha iyiye taşımak için nasıl kullanabilirler bunu inceleyelim.

1- Fikir/prototip aşaması geri bildirimi

Eğlenceli ve özgün olduğunu düşündüğünüz bir oyun fikrini planlayıp, dökümanladıktan sonra, projenizin prototipi üstünde çalışmaya başlamalısınız. Projede özgün olan, oyuncuların ilgisini çekeceğini ve beğenisini kazanacağını düşündüğünüz özellikleri/mekanikleri,  basit ve sade şekilde somutlaştırdığınız, geliştirmesi en fazla birkaç hafta alacak bu prototip, size daha projenizin en erken aşamasında, oyuncuların projeniz hakkında ne düşündüğü hakkında genel bir fikir edinmesini sağlayacaktır. Bu aşamada gelen geri bildirime göre, eğer fikir gerçekten de düşündüğünüz kadar iyi ise, gelen pozitif geri bildirim hem size ve takımınıza motivasyon olacak, hem de daha projeniz en erken aşamasında olmasına rağmen bilinirlik kazandıracaktır. Gelen negatif geri bildirimler ise, sayısına ve alanına göre değişecek şekilde, fikrinizi geliştirilebilir olup olmadığı, projeye devam edip etmeyeceğiniz konusunda size yol gösterecektir. Bu nedenle bu aşamada alınan geri bildirimler, gelecek vadetmeyen projelere zaman ve kaynak harcamamanızı sağlar.

2- Geliştirme aşaması geri bildirimi

Prototip aşamasında yeteri kadar pozitif geri bildirim aldınız ve negatif geri bildirimler ise çözebileceğinizi düşündüğünüz kısımlardan ibaretti, artık projeyi geliştirmek istediğinize eminsiniz, ancak geri bildirim ihtiyacınız bitmiş değil. Projenizin ilgi çekici kısımlarından sapmamak, odak noktanızı kaybetmemek ve aklınıza gelen binlerce mekanik ve tasarım seçimlerinden doğru ve oyuncuların beğenisini yakalayacak olanları seçtiğinizden emin olmak için, oyununuza eklediklerinizi (mekanikler, arayüz, karakterler, animasyonlar vb.) oyuncuların beğenisine ve geri bildirimine sunmalısınız. Eklediklerinizi:

  • Oyuna dair görseller/ekran alıntıları,

  • Oynanış videoları,

  • Eklediğiniz, değiştirdiğiniz özelliklerin/dosyaların listesi,

  • Demo’lar (alpha,beta,gibi test sürümleri vb.)

Aracılığı ile kitlenize sunup, geri bildirimlerine kulak verebilirsiniz. Bu sayede yaptığınız değişikliklerin/yeniliklerin, oyununuza ilgi duyan kitlenizin hoşuna gidip gitmediğini, eklediğinizden kısa bir süre sonra, gerçek zamanlı şekilde takip edebilirsiniz. Bu sayede sonradan değiştireceğiniz/kaldıracağınız özellikler üstüne zaman ve kaynak harcamamış, bu sürecin stresini bir hayli azaltmış olursunuz.

3- Yayınlama sonrası geri bildirimi


Tebrikler! Bir oyun projesini başından sonuna kadar, azminiz ve kararlılığınız ile, uzun ve yorucu çalışma saatlerinin ardından, geliştirmeyi ve oyunculara sunmayı başardınız. Ancak geri bildirim ihtiyacınız hala bitmiş değil. En sık ve yoğun hata geri bildirimi ve dengeleme geri bildirimi alacağınız süreç başladı. Bu 2 geri bildirim türünü alabilmenizin tek yolu oyununuzun kitleniz tarafından oynanması, her ne kadar tester da kiralasanız, oyununuzu defalarca kendiniz ve ekibiniz ile test de etseniz, yayınlandığı an bir projenin hatasız ve dengeli olması imkansız. Bu yüzden bu süreçte bu geri bildirimlere kulak verip, hızlı şekilde oyuncuların tespit ettiği bu noktaları düzeltmeniz oyuncuların saygısını kazanmanızı, projenizi olabileceği en iyi hale getirmenizi ve dolayısıyla satışlarınızı bir hayli arttırmanızı sağlayacaktır.

Nereden/kimlerden geri bildirim alabilirim?

Oyununuzun prototipini, test sürümlerini ve geliştirme aşamalarını gösteren çeşitli promosyon materyallerini (görseller, videolar, test sürümleri vb.) düzenli olarak paylaşıp, geri bildirim alabileceğiniz sayısız platform mevcut. Bu platformdan sıkça kullanılanların birkaçına örnek vermek gerekirse:

Neden geri bildirim almalıyım, almasam olmaz mı?

Geri bildirim türlerinden ve ne olduğundan bahsederken bu konuya ufak ufak değinmiş olsak da, oyun geliştirme sürecinde oldukça önemli bir nokta olduğu için, vurgulamakta fayda var.Geri bildirimden korkmayın, alabileceğiniz her fırsatta almaya çalışın, projeniz ile duygusal bir bağınızın olmaması mümkün değil, ancak bu duygusal bağı zaman zaman bir kenara bırakıp, projenizi akılcı ve nesnel bir taraftan değerlendirmeniz gerekiyor. Geri bildirim almak da tam olarak bu konuda size yardımcı olur. Geri bildirim almak size:

  • Zaman tasarrufu,

  • Kaynak tasarrufu,

  • Kitlenizi:

    • Oluşturmak,

    • Tanımak,

    • Memnun etmek,

  • Oyununuzdaki problemleri erken tespit etmek,

  • Odak noktanızı korumak,

Gibi noktalarda yardımcı olarak, oyun geliştirme sürecinizin daha sağlıklı ve stressiz geçmesine olanak sağlar. At gözlüğü takmaktan kaçının, oyuncuların görüşlerine açık olun, değerlendirin. Bunu sanatsal görüşünüzü, projeye bakış açınızı ve aklınızdaki oyun fikrini baltalamak gibi ya da kişisel algılamak yerine, geri bildirimin asıl amacını hatırlayıp, buna göre değerlendirmeniz oyun geliştirme sürecinizde izleyeceğiniz en mantıklı yol olacaktır.

Yorumlar